Accessibility
UE

Nasi samorządowcy zdobyli I miejsce w Mistrzostwach Świata na Kociewiu w Kapele.

W lipcu (22.07.2006) grupa przedstawicieli Urzędu Gminy w Kaliskach na zaproszenie Wójta Gminy Osieczna uczestniczyła w zorganizowanych w Szlachcie VII Mistrzostwach Świata na Kociewiu w Kapele. W rozgrywkach samorządowych udział wzięły cztery drużyny reprezentujące UG Osieczna, Starostwo Powiatowe w Starogardzie Gdańskim, UG Lubichowo oraz UG Kaliska. Poza tym odbyły się rozgrywki indywidualnych uczestników oraz pomiędzy zakładami pracy. Z dumą piszemy, że uczestnicy w żółto barwnych koszulkach promujących Gminę Kaliska zajęli pierwsze miejsce na podium za co w nagrodę oprócz wyśmienitej zabawy otrzymaliśmy puchar. Drugie z kolei miejsce zajęli pracownicy UG Lubichowo, a trzecie przedstawiciele Starostwa. Być może Osieczna dała nam fory, ale i tak się cieszymy!!!

Zasady gry w Kapele- jednej z najstarszych regionalnych gier wydają się być po przeczytaniu stosownej instrukcji dość skomplikowane. Jednakże praktyka wygląda znacznie łatwiej pokrótce opisując: w grze uczestniczy od 4 do 7 zawodników. Czas trwania rozgrywek 30 minut. Gra jest grą indywidualną. Na początku gry, w sposób losowy wybiera się kapelmistrza .Nie liczył się tutaj tak bardzo siła rzutu rzucającego kamieniem w stożek (aby go rozbić)lecz jego precyzja ;) Jeżeli rzucający kamieniem nie rozbije stożka, a jego kamień wyleci poza linię boiska, rzucający od razu przechodzi na pozycję kapelmistrza. Jeżeli nie trafi się w stożek kamieni, zawodnik rzucający biegnie po swój kamień i dopiero, gdy po niego dobiegnie, kapelmistrz może w niego rzucać czapką, w którą jest wyposażony. W trakcie biegu z kamieniem można stosować uniki przed czapką kapelmistrza. Podczas rozgrywki na boisku drugi w kolejności rzucający kamieniem nie ma prawa rzutu. Wracający z kamieniem nie może wybiegać poza boisko, musi wracać do miejsca rzutu w obrębie pola gry. W przypadku rozbicia stożka kamieni, kapelmistrz musi go odbudować i dopiero wtedy może próbować trafić czapką w biegnącego po swój kamień, gdy ten ma już go w ręku. Jeżeli trafi - rzucający zostaje kapelmistrzem. Wygrywa Kapelę ten, który kapelmistrzem był najkrócej. Grę nadzoruje sędzia wyposażony w gwizdek. Na sygnał gwizdka następuje: rozpoczęcie, oddanie rzutu, zmiana kapelmistrza, zakończenie rozgrywek. Ostateczny werdykt należy do sędziego.